اگر مدیر باشید، به احتمال زیاد دنیا را از دید یک مدیر نگاه خواهید کرد؛
این نکته جالب، نیمه تاریکی دارد که قرار است در این مقاله با آن آشنا شوید… برای مثال، واضح و مبرهن است که کارمندان شما هیچگاه نزد شما اعتراف نمیکنند که برخی مواقع چقدر غیرقابل تحمل میشوید.
این خودتان هستید که باید تلاش کنید تا بازخورد و نظر کارمندان را نسبت به خویش درک کنید.
ممکن است تصمیم بگیرید از یکی از کارمندان کلیدی و موفق خود بخواهید که مدیریت شما را ارزیابی کرده و در مورد نحوه عملکردتان نظر دهد اما قطعا نظری که دریافت میکنید صددرصد صادقانه نخواهد بود و احتمال اینکه کارمندتان نقاط ضعف شما را پنهان کرده و از اظهارنظر در مورد آن خودداری کند، بسیار بالاست.
خصوصا با توجه به اینکه شما این قدرت را دارید که موقعیت شغلی او را تغییر داده و متزلزل سازید.
نه تنها کارمند شما، بلکه خودتان نسبت به رئیس تان هم ممکن است همین نظر را داشته باشید… شاید هیچوقت نقاط ضعف و نیمه تاریک رئیس تان را به او گوشزد نکنید (مخصوصا اگر از طرف رئیس تان حمایت میشوید)
شاید بپرسید که اصلا چه ضرورتی دارد که چنین سوالی را از کارمند خود بپرسید؛ خیلی ساده است: شما رییس هستید و ضرورتی برای این کار نمیبینید. اما آنروی سکه چیز دیگری میگوید، تحقیقات نشان میدهد که هفتاد درصد کارمندان تعهد کامل نسبت به کار خود ندارند و علت اصلی این مشکل ریشه در احساس آنها به رییس و تنفرشان از او دارد. اکثر آنها معتقدند که مدیرشان از جهنم به آنها نازل شده است.
رئیس بد، مدیر بد یا رهبر بد بودن برای گروه تان همیشه به این معنی نیست که نسبت به آنها ظالم باشید، گاهی اوقات محبت بیش از حد یا توجه بیش از حد هم آزار دهنده است…
به هرحال اگر مدیر هستید، شاید دچار حداقل یکی از این 10 طرزفکر اشتباه مدیریتی شده باشید :
طرزفکر اشتباه شماره یک | «چه بخواهید و چه نخواهید این کار باید انجام شود»
مدیران موفق همیشه به دنبال افزایش اطلاعات، رشد، انعطافپذیری بیشتر و حل مشکلات هستند.
آنها هرگزبر اساس این نگرش با کارکنان خود رفتار نمیکنند. مدیرانی که این طرزفکر را دارند دو حالت بیشتر ندارد :
۱) احساس میکنند بیشتر از کارمندانشان میدانند و خیلی زود شکست میخورند،
۲) واقعا بیشتر از کارمندانشان میدانند و خیلی زود شکست میخورند.
اگر احساس میکنید فقط باید کاری که شما دستور میدهید زیردستان تان انجام دهند احتمالا یا افراد اشتباهی استخدام کرده اید یا طرزفکر اشتباهی نسبت به کارمندان تان دارید.
طرزفکر اشتباه شماره دو | سعی کنید همه را راضی نگه دارید
مدیران موفق آنچه را که واقعا مهم است و ضرورت دارد، درک میکنند.
یک مدیر موفق به اهداف کاری خود مسلط است و دلیل ضرورت این اهداف را میداند. داشتن یک کسب و کار موفق به معنی دستیابی همیشگی به موفقیت و پیروزی نیست.
اگر تمام فکر و ذکرتان این است که همه را راضی نگه دارید تا شما را تایید کنند قطعا در ادامه راه با مشکل روبرو خواهید شد.
طرزفکر اشتباه شماره سه | همه امور را خودتان به تنهایی مدیریت کنید
مدیران موفق همیشه از پیشنهادات سایرین و ایدههای آنان با روی خوش استقبال میکنند و به تنهایی در پی حل مسائل و از پیش رو برداشتن مشکلات نیستند.
مدیران موفق هیچگاه به دنبال این نیستند که همه امور را به تنهایی سر و سامان بخشند و در مورد هر چیزی خود به تنهایی تصمیم بگیرند. آنها به اعضای تیم خود ایمان دارند و تواناییها و قابلیتهایشان را دستکم نمیگیرند. در واقع آنها مدیر شده اند تا کار را از طریق کارمندان شان پیش ببرند… اگر غیر از این بود نامش مدیریت نبود.
طرزفکر اشتباه شماره چهار | به دنبال کاهش هزینهها باشید.
مدیران موفق همیشه به دنبال بهترینها و باارزشترینها هستند. یک مدیر زیرک هیچگاه به اهداف کوتاه و کم ارزش قانع نمیشود.
فراموش نکنید که مدیران موفق همیشه نیروهای خود را به عنوان یک سرمایه گرانقدر درنظر میگیرند.
اگر تمام طرزفکر شما این است که چطور و با چه ترفندی هزینه هایتان را کاهش دهید، حتی اگر شده با اضافه کاری کارمندان تان بخواهید هزینه هایتان را جبران کنید، سخت در باتلاق شکست گرفتار خواهید شد.
طرزفکر اشتباه شماره پنج | آشکار یا پنهان رفتار مناسبی با زیردستان ندارید.
مدیران موفق همیشه رفتاری گرم و دوستانه با زیردستان خود دارند آنها از کنار دیگران بودن و کار کردن با مردم لذت میبرند.
اگر در فعالیتهای اجتماعی مشکل دارید یقینا مدیر خوشآتیهای نخواهید بود.
مدیران موفق، آنهایی هستند که با زیردستان شان همانند مدیر و کارمند برخورد میکنند و خارج از اداره با آنها همانند دوست صمیمی برخورد میکنند. اگر تصور جامع در بین مدیران ایرانی را بخواهید انتخاب کنید که «نباید به زیردستان تان رو بدهید…» و آنها را همانند ابزار برای پیشبرد کارتان ببینید، حمایت آنها را فقط در صورت پرداخت حقوق خواهید داشت.
شرکت های بزرگ دنیا همانند Apple یا Xerox و … درست است که در ایران نیستند، اما اصول مدیریت و کسب و کار در همه جای دنیا یکسان است؛ مدیران این شرکت کاری فراتر از کار کشیدن از کارمندان میکنند، آنها حمایت و علاقه کارمندان برای پیشرفت شرکت را در کنار کار روزانه شان دارند و این مهم ترین دارایی است.
طرزفکر اشتباه شماره شش | تنها به فکر کسب اعتبار برای خود هستید.
مدیران موفق موقعیت و فرصتها را در اختیار دیگران هم قرار میدهند.
مدیران ناکارامد اما، به دنبال استفاده از فرصتهایی هستند که حاصل دسترنج دیگران است و همیشه هم خودشان را با یک دروغ قانع کننده”خودشان نخواستند” توجیه میکنند اما حقیقت این است که بخاطر خودشان مانع پیشرفت دیگران میشوند.
طرزفکر اشتباه شماره هفت | دلسوز و مهربان هستید.
مدیران موفق هوش هیجانی بالایی دارند و همیشه بفکر کمک به دیگران و حل مشکلات هستند اما در حد لازم !
یکی از طرزفکرهای اشتباهی که بعضی مدیران دارند این است که بیش از حد دلسوز یا مهربان هستند. دلسوزی بیش از حد یا محبت کردن زیاد نه تنها باعث نمیشود کارمندان کار بیشتری برای شما انجام دهند یا آنها هم حس دلسوزی داشته باشند.
همیشه باید درحدی دلسوزی و محبت کنید که کارمندان شما از حمایت شما برخوردار باشند اما شما را تکیه گاه خود ندانند.
طرزفکر اشتباه شماره هشت | شناخت واقعی از خود ندارید
مدیران موفق بطور مستمر به دنبال توسعه بیشتر دانش خود و خودشناسی هستند، چرا که دریافتهاند خودشناسی ریشه همدلی و مهربانی است. شما تا زمانی که خودتان را نشناسید، نخواهید توانست دیگران را بشناسید و تا زمانی که شناخت خوبی از دیگران نداشته باشید نمیتوانید با آنها ارتباط سالم و صحیحی برقرار کنید.
برای اینکه یک مدیر موفق باشید در درجه اول باید تواناییها و استعدادهای خود را شناخته و به خودشناسی کامل برسید. سعی کنید خلقیات خودتان را بشناسید، نیمه تاریک وجودتان را پیدا کنید، علائق، نقاط قوت و ضعف تان را پیدا کنید تا بتوانید ارتباط بهترین با کارمندان تان برقرار کنید.
طرزفکر اشتباه شماره نه | رفتارهای متناقض دارید.
مدیران موفق بسیار قابل اعتماد هستند و کارمندانشان به آنها اعتماد کامل دارند . آنها بر خلاف افراد ناکارآمد، گفته و کردارشان یکی است. اگر حرف و عمل شما متفاوت باشد به زودی اعتماد زیردستانتان را از دست خواهید داد.
به عنوان یک مدیر، اگر حرفی می زنید، پای حرف تان بایستید حتی اگر در بعضی مواقع حساس حتی احساس کردید حرف تان اشتباه است… ولی به کاری که گفتید عمل کنید. مثلا به کارمندتان قول افزایش حقوق دادید، اما در آن ماه عملکرد کارمندان بد بود، به او گوشزد کنید اما افزایش حقوق را هم اعمال کنید.
طرزفکر اشتباه شماره ده | اسرار شخصی را برملا میکنید
مدیران موفق روابط تعرف شده و تحت چهارچوب خاص با کارمندان خود دارند و ضمن داشتن یک تعامل مناسب، اسرار شخصی و خانوادگی خود را در محیط کاری بیان نمیکنند. مدیران موفق بینظیر بودن خود را بواسطه عملکرد درخشان خود به اثبات میرسانند.
فراموش نکنید که برملا کردن اسرار شخصی تنها میزان آسیبپذیری شما را بالا میبرد. پس سعی کنید همیشه زندگی شخصی خود را خارج از محیط کاری نگه دارید. در سر کار یک مدیر موفق باشید و در زندگی شخصی تان یک انسان موفق؛ هیچ وقت این دو را با همدیگر ادغام نکنید.
اگر بعد از خواندن این مطالب به این نتیجه رسیدید که نگرش شما به مانند مدیران موفق است باید به خود تبریک بگویید؛
اما اگر متوجه شدید طرز فکرتان در مدیریت اشتباه است باید در رفتارتان تجدید نظر کنید. این مهم زمانی میسر خواهد شد که خودتان بخواهید به خود کمک
کرده و در جهت اصلاح نقطه ضعفها و جبران کمبودها گامی موثر بردارید.
منبع : ceo12